Zametki borilstva

Zgodovina razvoja udarjalnih borilnih  športov v Evropi in svetu:

Prve poznane oblike borjenja, ki jih lahko potrdimo s pisanimi ali ostalimi viri se pojavljajo pred našim štetjem. Prazgodovinske slikarije, ki datiraju še iz kamene dobe, na katerih sta primitivno i grobo upodobljena dva človeka, ki se borita s pestmi. V bronasti dobi (3000 do 2000 godina p.n.š.) obstaja upodobitev, ki prikazuje dva borca v borbenom gardu i stavu. V Sloveniji je tak primer Vaška situla - Vače pri Litiji. Podobne slikarije so odkrite kot jamske slikarije, na posodah, skulpturah, reliefih ipd. v Egiptu, Grčiji, Eritreji, Rimu in Indiji. Pestenje je v Evropu prispelo iz Egipta najprej na Kreto, zatem na Peleponez v Mikene, ki je bila tedaj močan kulturni center. Glede na najdene slikarije na vazah v Mikenah so se borci borili proti živalim, kasneje pa tudi medseboj torej z rokami in nogami, brez milosti. V Šparti in Atenah je bilo učenje borbe s pestmi obvezni del v naborniških in vojaških šolah, v Atenah pa so v boljših gimnazijah imeli posebne prostore za trening ki so se imenovali korikeon in v katerih so mladci gojili pestenje popolnoma goli. Tudi tekmovalci na Olimpijskih igrah so v tem obdobju (5.st p.n.š.) tekmovali goli, kar je rezultiralo v kultu golega ljudskega telesa v stari Grčijij in imelo velik vpliv na vseh področjih umetnosti, predvsem likovni. V teh gimnazijskih dvoranah - korikeonih je potekal trening na rekvizitih - udarjali so v posebne boksarske vreče (corykus), ki se smatrajo predhodnicam današnjim boksarskim vrečam za udaranje, brez katerih je trening boksa in brcoboksa skorajda nemogoč. Ko govorimo o Grčiji, je potrebno posebej omeniti veščino imenovano Pankration (pan=vse, kration=moč), torej borba s polno močjo, brez kakršnekoli zaščitne opreme, z uporabo rok, nog i prijemanja (rokoborbe). Ta veščina je bila zelo surova, saj so poznani mnogi smrtni izidi med tovrstnimi borbami. Vendar je tako borjenje prinašalo veliko čast in je bilo zato zelo cenjeno. Iz Grčije se je umetnost borjenja selila v Rim, kjer so gladijatorji v surovih borbah do smrti zabavali rimske bogataše, katere ni posebno zanimal šport, pač pa večinoma uživanje v spektaklu krvi. Slogan: "kruha in iger" je značilen za to dobo Rimskega cesarstva, saj so poleg bogatih Rimljanov, te borbe spremljali tudi nižji sloji Rimljanov. Smatra se, da je ring Rimska iznajdba, ker so Rimljani prvi določili posebne trge in poljane namenjene krvavim borbam gladijatorjev. Ta podatak je smatran kot odločilen za postavitev ringa kot posebnega mesta za borbo. Prav tako se predpostavlja, da so Rimljani kasneje, med osvajalnimi pohodimi, širili veščino pestenja po celi Evropi.

Boks:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11


 1  2500 p.n.š - 1700 p.n.š. Kreta - Na dobro ohranjeni zidni slikariji zasledimo dva mlada boksarja. Posebnost, ki jo zasledimo pa je povita zadnja (močnejša) udarjalna roka. To pomeni da je prva roka brez povoja, saj nima take udarne moči in bolj služi za prijemanje in motenje nasprotnika. Gre za zanimivo definicijo športnega boja in reguliranje le tega s potrebno zaščitno opremo. Takega načina športnega borjenja dandanes ne poznamo, bi bilo pa zelo zanimivo omenjeno zadevo preizkusiti in ugotoviti njeno uporabnost
 2 obdobje antične Grčije - Na posodi vidimo dva boksarja v borbi in enga v pripravi na borbo ter sodnika, Zanimivost, ki jo opazimo na rokah boksarjev niso rokavice, ki bi ublažile udarec temveč trše  "HIMANTES" poveze, ki nasprotniku prizadenejo večje poškodbe. Te poveze segajo krepko čez zapestja borcev. Na sliki vidimo, kako odločilna je bila muskulatura že v tistem obdobju za uspešno borjenje z rokami, kljub temu, da so posebne poveze "himantes" predstavljale večjo nevarnost in dodajale udarcu večjo prebojno moč. Zato je bil že najmanjši udarec usoden. Znanje umikanja udarcev ali "eskiviranje" je bilo gotovo nepogrešljiv element za reševanje glave - le tega pa se še danes odločno premalo uči v aziatskih sistemih borjenja.
 3  obdobje antične Grčije - Boksar iz brona po borbi. Na naslednjih slikah si lahko ogledamo detajle, ki jih je umetnik poudaril in prikazal vso neusmiljenost takratne borbe.
 4 obdobje antične Grčije - Natančno prikazane poškodbe glave boksarja po borbi s "HIMANTES" povezami. Antični boksarji bi se smehljali izrazu "cauliflower ears" - ali cvetačna ušesa, kakor so profesionalni boksarji angleškega boksa poimenovali (zaradi hematoma pri borjenju) svoja poškodovana ušesa. Na kipu vidimo prebite posamezne dele ušesa, poškodovan in zatekel nos, podpluta očesa in prebite arkade.  Zanimiv bi bil prikaz zobovja takratnega boksarja, kar pa se na tem kipu ne vidi. Lahko pa sklepamo, da so se na nek način vseeno poskušali zavarovati v tistem času pred izgubo zob (s ščitnikom), saj zobozdravstvo ni bilo tako razvito kot je danes.
 5 obdobje antične Grčije - "Himantes" prikazane bolj precizno. Na predelu členkov povoja vidimo kovinski nastavek, ki ščiti členke pri udarjanju, po drugi strani pa povečuje prebojnost vsakega udarca. Dandanes govorimo o brutalnosti burmanskega boksa, malokdo pa ve, da se je dosti pred razvojem le tega na antičnih tleh odvijal dosti bolj zahteven boksarski olimpijski šport.
 6 obdobje antične Grčije - "Himantes" boksarja, ki se pripravlja na borbo.
 7 obdobje antične Grčije - Kip prikazuje boksarja zmagovalca turnirja. Zanimivo ščitenje glave in morebitno blokiranje boksarja, kar kaže na razvito tehniko golorokega borjenja.
 8 obdobje antične Grčije - Prikazan je poraženec turnirja, vendar v izmiku nazaj z značilnim ščitenjem telesa pred udarcem in s hkratno pripravo zadnje roke za kontraudarec. Tehnika je seveda še danes poznana in uporabljana v profesionalnem boksu. Tako odkrita glava priča o verjetno zelo dobrem poznavanju tehnike "eskivaž" pred udarci proti glavi.
 9 100 - 200 n.š. - Spet je upodobljen boksar vendar s "caestus" povoji, ki so segali nad področje komolcev , skoraj do pazduhe. Verjetno je bil namen ublažiti boleče ročno ščitenje boksarja pred udarci v telo ali glavo.
 10 100 - 200 n.š. - Mozaik z boksarjem s "caestus" povoji nad višino komolcev.
 11  0 - 100 n.š. - Mozaik boksarja s "caestus" povoji do višine komolcev.


Brcoboks

PRVA "ŠPORTNA" OBLIKA BRCOBOKSA (KIKBOKSA) IZVIRA IZ ANTIČNE GRČIJE:
Na olimpijskih igrah (l. 648 p.n.š) v antični Grčiji so poznali PANKRATION kot enega izmed olimpijskih športov:
Pankration - polnokontaktni šport, kjer je bilo dovoljeno udarjati in brcati ter prijemati.
Brcoboks: Pankration (izg. "pankracijon") (l. 702 p.n.š)

 
 
 1 2
3
 4  5  6  7  8  9  10  11
       
 12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22

 

 1  Na lončeni posodi se borita dva tekmovalca ob strani pa stojita sodnika. Tekmovalec na desni se prebija naprej z vertikalnim blokom desne roke, ki lahko služi tudi kot udarec s komolcem in ob tem uvaja udarec z levo roko (napenja za močnejši udarec oz. išče zamah).
 2 varianta 1:Tekmovalec na levi strani z ravno nožno brco v nasprotnikovo stegno zaustavlja nasprotnikov napad in destabilizira nasprotnikovo ravnotežje in ga pri tem kontrolira s sprednjo roko. varianta 2: po uspešnem direktnem udarcu s prvo rokotekmovalca z leve se nasprotnik na desni strani opoteče in levi tekmovalec ga z ravno nožno brco v stegno prisili v padec.
 3 Na posodi vidimo trenutek tik pred začetkom borbe. Tekmovalca stojita vsak na svoji strani v še danes značilnem samoobrambnem gardu, kjer je zadnja roka odprta in ščiti obraz prva pa se steguje naprej z namenom čimpreje onemogočati morebitne napade z roko ali prijemati nasprotnika ter udarjalno borbo prevesiti v prijemalno. Sodnik s posebno dolgo šibo s katero kaznuje nepravilne prijeme ali tehniko stoji v sredini in napoveduje začetek borbe.
 4 Na posodi je razvidna zgodba o zlatem runu - vidimo pa tudi nekatere elemente borbe.
 5 varianta 1: Po vzvratni brci desnega tekmovalca sledi reakcija levega,  ki nožno brco prijema,  hkrati pa  z "over-arm" - udarcem preko garda zadane nasprotnika v predel brade s strani. varianta 2: Desni tekmovalec je v frontalnem napadu prijemanja ujet za nogo zato poskuša reševati glavo z obratom stran od napadalca, ki pa mu zadaja še over-arm.
 6 Na tej slikariji vidimo kako je umetnik ujel trenutek, ki je v borbi označen kot izhodišče. V tem trenutku sta borca v dokaj enakovredni poziciji. Levi poskuša s prijemanjem z obema rokama, desni tekmovalec pa speljuje nevarnejšo "težjo" desno roko levega. Ker ima desni tekmovalec zadnjo roko spuščeno bo verjetno uvajal aperkat v telo, možen pa je tudi kroše z izmikom v levo v kolikor ne bo levi tekmovalec začel s prijemanjem desnega.
 7 Dandanes prepovedani "Rabbit punching" ali udarec po zatilju in zadnjem delu glave  skupaj s prijemom. Zelo koristna samoobrambna tehnika a v sodobni športni borbi prepovedana. Desni tekmovalec je ujet v stisk nadlakti in podlakti v predelu komolca, ki ga omejuje nad glavo pa mu preti nevarni udarec navzdol. Evidentno je, da je desni tekmovalec v izjemni nevarnosti in v res zelo slabem položaju, kar kaže tudi pozicija šibe in pripravljenost sodnika.
 8 Desni tekmovalec je sprožil levo ravno brco, ki pa se ni razvila do konca, saj vidimo položaj stopala, ki nakazuje na stojno peto obrnjeno stran od smeri napada. Levi tekmovalec je prodrl naprej s sklonjeno glavo kot edino zaščito pred udarci v obraz saj je obe roki uporabil za prijemanje težke nasprotnikove noge. Ta prvina je za poznavalce izjemno težka saj se mora levi tekmovalec izmakniti v notranjost napadalne cone levega tekmovalca in se s prijemanjem zopet umikati navzven. Gre za zelo kompleksno specialko, ki je v praksi težje izvedljiva in jo je budno oko umetnika vseeno ujelo. Ob strani - sodnik. Možni razpleti: Levi je že poskušal po prijemnju noge in umikanju ven  (svojo desno) s prvo nogo čistiti naprotnikovo stojno. V kolikor tega še ni izvedel se lahko pripravi na čiščenje z zadnjo desno nogo. Sledi lahko obračanje ulovljene noge navzdol s kolenom in s tem siljenje nasprotnika v borbo na tleh. Možen pa je tudi umik levega nazaj, poteg noge in s tem destabilizacija stojne noge desnega in s tem povezan padec.
 9 Spet izjemen trenutek - Gre za trenutek, ko je nasprotnik z leve (spodnji) nepravilno padel (saj je bil prestrežen - taki so ponavadi padci po brci (nasprotnik rušil stojno nogo brcajočega) in ima spodvito desno nogo. Iz te pozicije se prav v tej sekundi poskuša rešiti , vendar mu napadalec z vrha to preprečuje s potiskanjem svoje leve noge v njegovo levo,
 10 Prepovedana tehnika - potiskanja prstov proti očem.
 11 Klasični vzvod, kakršnega poznamo še danes na roko s kontrolo glave (obračanje iz smeri pogleda) z drugo roko. Napadalec kontrolira ramo nasprotnika s težo svojega  telesa (bokom) in si s tem tudi pomaga k lažji in bolj učinkoviti tehniki.
 12 Herakles - prvi Pankrationist. Tako kot okoli novodobnih mojstrov borilnih veščin so se tudi o starih mojstrih širili take in drugačne zgodbe polne simbolike.
 13 Prva stvar, ki nam pade v oči sta različni drži rok nasprotnikov. Levi ima odprte dlani, medtem ko ima desni stisnjene pesti. Levi zato zajema zamah za morebitno klofuto in kasnejši hkratni prijem (kombinirane stare tehnike - dandanes pozabljene), medtem ko ima desni roke bližje k sebi saj udarjanje s pestmi ne zahteva tako radikalnega zamaha. Desni je napet v diagonalni poziciji, kar pomeni da je njegovo telo zažeto in pripravljeno na udarec z zadnjo spuščeno roko s katero "blefira" nepripravljenost. V resnici se desni borec pripravlja za močan aperkat - udarec navzgor v telo ali glavo. Sodnika sta zaskrbljena - šiba levega je že visoko v zraku in čaka na morebitni opomin zaradi napačne tehnike ali kakršnekoli prekinitve. Gre za ujeti trenutek - tik pred kontranapadom desnega.
14 Dandanes bi težje prikazali lepšo tehniko vzvoda, kot jo je prikazal kipar v našem primeru. Kot vidimo za uspešen vzvod ni potrebna sila z roko saj vidimo skoraj graciozen napadalčev prijem zapestja nasprotnika. Vendar pa je poudarjeno delo bokov in izraba teže napadalca, ki pritiska na rame napadenega in mu s tem onemogoča izmik, na drugi strani pa ga kontrolira z vzvodom. V ozadju vidimo kako nart napadalca kontrolira nasprotnikovo nogo, napadalec pa ima verjetno v načrtu prijemanje napadenega za vrat in s tem vzpostavitev nove kontrole.  Spet gre za tehnike ki se tudi danes še kako s pridom uporabljajo v samoobrambi in na tekmovališčih.
 15 Frontalni prijem "od zadaj" okoli nasprotnikovega prsnega koša. Verjetno bo sledil rokoborski met vznak. V kolikor hoče napadeni preprečiti met se bo moral s težo telesa spustiti v sedeči položaj, v katerm pa tvega končni prijem okoli vratu, saj so roke le temu pri spuščanju grozeče blizu.
 16 Slabše vidno dogajanje, dejstvo pa je da  sta oba borca v diagonalnih položajih. Desni je klecnil pod frontalno diagonalno brco (še dandanes tako težko razumljiva vsem učiteljem aziatskih borilnih veščin in športov) levega  in z desno vodilno roko kontrolo nasprotnikove rame (saj je le ta v napenjanju za udarec). Kaj je v tej sliki posebnega? Bolj natančen opazovalec bo ugotovil da je napadalec  na levi strani levičar saj izvaja zelo netipično diagonalno brco na levi nogi. Diagonalno brco spoznamo po stojni peti, ki se ni obrnila v smer gibanja. Desničarjem je ta brca močno presenečenje, kar je opazil tudi naš desničar na desni strani. Torej nauk slike je - levičarji v borilnih športih so zelo težki nasprotniki saj jih je malo in njihove akcije so obrnjene glede na naše naučene reakcije s treningov z desničarjem in zato tudi težje prepoznavne na tekmovanjih.
 17 Strasti so šle predaleč. Nedovoljena tehnika z obeh strani. Sodnik reagira in opominja na neustrezno in nedovoljeno tehniko oba borca.
 18 Desni zaklepa za vrat levega. Levi poskuša s poseganjem za zaklep odkleniti pozicijo in se rešiti.
 19 Diagonalni poziciji borcev. Desni se pripravlja za udarec z zadnjo diagonalno desno roko, levi pa je zgrabil vodilno desno roko desnega in ga poskuša prijeti za vodilno nogo. S tem se bo z glavo približal bokom nasprotnika in se rešil pred pretečim udarcem, hkrati pa bo za seboj z levo roko potegnil navzdol nasprotnikovo desnico  in poskušal vzigniti nasprotnika s tal izrabiti njegovo gibanje naprej in izpeljati met.
 20 Angleži imenujejo te vrste brco PISTON KICK, francozi pa Chasse ali po slovensko ravna stop brca v nogo. Ta brca je kot vidimo zelo uporabna še iz starih način bojevanja, ko je bila tehnika usodnega pomena. Od nje je zaviselo življenje ali pa smrt. Ta brca se je ohranila do dandanes v SAVATE športu in je temeljna brca za zaustavljanje nasprotnika. Ne zasledimo pa je več v nobenem drugem borilnem sistemu, ker je zaradi svoje rušilne moči pač prepovedana.
 21  Izmik desnega z glavo v desno in hkratna kontrola s prijemom napadalčeve desne roke ter sočasno kontriranje z brco s kolenom v predel nasprotnikovih genitalij.
 22  Vaška situla - prikazuje borbo dveh oficirjev z ročkami na Slovenskih tleh. Gre za zgodnje upodobitve borilstva - 5. st. p.n.š.